Korkeakouluopiskelijat ovat tulevaisuuden huippuammattilaisia ja nykypäivän innokkaita sekä päteviä tekijöitä, joiden rekrytoiminen kannattaa aloittaa jo heidän opintojensa aikana. Se ei pelkästään vahvista yrityksen työantajabrändiä vaan myös mahdollistaa alan osaajien rekrytoinnin ennen kuin he ovat ehtineet luoda katseensa kilpailijaan. Me Tuudolla olemme rekrytoineet valtaosan nykyisistä työntekijöistämme heidän opintojensa aikana ja olemme saaneet seurata paraatipaikalta heidän kasvuaan alansa asiantuntijoiksi.
Mutta miten opiskelijoiden rekrytoiminen oikein onnistuu? Me tunnemme opiskelijakohderyhmän kuin omat taskumme, joten keräsimme nämä 7 vinkkiä siihen, miten homma hoituu varmasti ja vikkelästi!
1. Valitse oikea kanava
Sanomalehti-ilmoitukset, julisteet kampuksen käytävillä tai edes sähköpostiuutiskirjeet eivät ole enää tehokkain tapa tavoittaa korkeakouluopiskelijoita. Suunnitellessasi rekrytointikampanjaasi, mieti, millaisista kanavista opiskelijoita tavoittaa parhaiten. Sosiaalinen media sekä korkeakoulujen omat digitaaliset kanavat ovat erinomainen keino aloittaa opiskelijoiden kohdennettu rekrytointi. Esimerkiksi Tuudo-sovelluksella voit tavoittaa yhdellä näkyvyydellä jopa 165 000 opiskelijaa kuukaudessa 30 korkeakoulusta.
2. Ajattele laatikon ulkopuolelta
Kun haluat rekrytoida tietyn alan opiskelijoita, kannattaa mieli pitää avoinna. Työtehtävästä riippuen paikasta voivat olla kiinnostuneita myös alaansa jo vaihtaneet tai toisella paikkakunnalla sillä hetkellä opiskelevat opiskelijat. Jos olet siis tottunut hakemaan tietyn alan opiskelijoita vain yhdestä tai kahdesta korkeakoulusta, laajenna hakualuettasi valtakunnalliseksi. Opiskelijat liikkuvat paljon työn perässä – meillä on tästä omakohtaista kokemusta! – ja palaavat usein esimerkiksi kotipaikkakunnalleen töihin. Myös kesätöitä ja harjoitteluja tehdään usein muualla kuin omalla asuinpaikkakunnalla. Monien alojen opiskelijoita koulutetaan myös useammassa kuin yhdessä korkeakoulussa Suomessa. Tarkista, missä kaikissa, ja laajenna hakuanne niihin!
3. Varmista, että työ sopii opiskelijalle
Opintojensa loppuvaiheessa olevat opiskelijat voivat usein työskennellä jopa kokoaikaisesti, mutta useimmille opiskelijoille sopii erityisesti osa-aikatyö. Kannattaa myös muistaa, että opiskelijoille on harvoin kertynyt vuosia työkokemusta, joten hakuilmoituksessa on hyvä painottaa esimerkiksi oikean asenteen tärkeyttä ja tarjota mahdollisuuksia lisäkoulutukseen työn lomassa. Keikkatyö, tuntityö sekä viikonloppuihin sijoittuvat työt ovat myös opiskelijoille erityisesti sopivia.
4. Panosta hakuilmoitukseen ja haastatteluun
Erityisesti kilpailluilla aloilla työntekijätarve voi olla kova. Kun kysyntä on tarjontaa isompaa, kannattaa hakuilmoitukseen panostaa. Tuudon teettämän Opiskelijoiden työelämäkyselyn 2020 mukaan opiskelijat arvostavat erityisesti sellaisia työpaikkoja, joissa on mm. rento työyhteisö, laajat mahdollisuudet kehittää omaa osaamista sekä tietysti mielenkiintoiset työtehtävät. Tärkeimpiä arvoja opiskelijoiden mielestä ovat vastuullisuus, merkityksellisyys sekä tasa-arvo. Jos tunnistit yrityksesi näistä, kerro siitä hakuilmoituksessa!
Kannattaa myös muistaa, ettei työhaastattelua ole pakko pitää suljetussa huoneessa. Esimerkiksi kävelyllä käyminen tai lounashaastattelu voi olla hakijalle mukavaa vaihtelua.
Mikäli kaipaatte lisätietoa siitä, miten voitte kehittää rekrytointianne juuri tulevaisuuden huippuammattilaisia houkuttelevaksi, ottakaa yhteyttä!
5. Palkkaa opiskelija kesätyöhön tai harjoitteluun
Yrityksillä ei ole aina mahdollisuutta tarjota osa-aikatyötä, mutta kilpailu tuoreista osaajista voi olla kovaa. Opiskelijoita voi sitouttaa yritykseen opintojen aikana myös kesätöiden tai harjoittelumahdollisuuksien avulla. Yritys voi alasta riippuen tarjota opiskelijoille myös mahdollisuutta lopputyön suorittamiseen työsuhteessa.
6. Rakenna työnantajamielikuvaa
Parhaiden osaajien palkkaaminen ei ole pelkästään hakuilmoitusten julkaisua. Yrityksesi työnantajabrändäykseen kannattaa panostaa ennen rekrytointeja, niiden aikana ja niiden jälkeen. Avoin viestintä hakuvaiheessa, rekrytointiprosessin etenemisen aikana sekä sen päätyttyä jättää jokaiselle hakijalle hyvän mielen.
Ole läsnä siellä, missä opiskelijat ovat: somessa, tapahtumissa ja palveluissa (tästä seuraavassa kohdassa enemmän). Viesti työyhteisöstänne, brändistänne, arvoistanne ja muista yrityksen tärkeistä asioista niin, että opiskelijat kuulevat. Kun opiskelijat tietävät teidät etukäteen, ei hakuilmoituksen tarvitse tehdä kaikkea työtä yksin.
Lisää vinkkejä työnantajabrändäykseen löydät täältä!
7. Osallistu tapahtumiin
Pidä kirjaa erilaisista rekrytointitapahtumista, joita esimerkiksi korkeakoulujen kampuksilla järjestetään, ja osallistukaa niihin. Näin pandemia-aikana perinteisten tapahtumien tilalle on kehitelty erilaisia digitaalisia tapahtumia, joiden avulla voitte turvallisesti mutta tehokkaasti jatkaa messuhenkistä rekrytointia ja näkyä työnantajana opiskelijoiden arjessa. Digitaaliset tapahtumat voivat olla perinteisiä tapahtumia edullisempi vaihtoehto: työaikaa ei kulu fyysiseen ständeilyyn, matkakulut ovat nolla euroa oman työpöydän äärestä eikä budjettia tarvitse kuluttaa messutavaroiden tilaamiseen.
Tuudo järjestää jälleen valtakunnalliset rekrytointimessut tammikuussa 2024 kaikille 30 korkeakoulun opiskelijoillemme. Tätä helpommaksi ja vaivattomammaksi ei muuten messuilu enää mene, sen lupaamme!
Ilmoittautuminen tapahtumaan on auki. Ota yhteyttä ja varaa paikkasi!
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 1.12.2020. Tekstiä on editoitu ajantasaiseksi.