Tuudo-sovellus sai alkunsa Oulun yliopistosta tarkoituksenaan helpottaa korkeakouluopiskelijoiden arkea. Vuosien varrella Tuudon tuoma hyöty niin opiskelijoiden kuin oppilaitostenkin resurssien säästäjänä ja arjen helpottajana on vakuuttanut kymmenet suomalaiset korkeakoulut. Vuoden 2022 alussa Tuudoa käytti aktiivisesti yli 135 000 opiskelijaa 25 korkeakoulussa sekä ensimmäistä kertaa myös 2. asteen oppilaitoksessa – Koulutuskeskus Salpauksessa.
Tie yhteistyöhön Tuudon kanssa
Koulutuskeskus Salpaus on Suomen suurimpia monialaisia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä. Vuoden aikana Salpauksessa opiskelee noin 14 000 aikuista ja nuorta viidellä kampuksella Asikkalassa, Heinolassa ja Lahdessa. Opettajia ja muuta henkilöstöä Salpauksessa työskentelee 640, joita kannustetaan opiskelijoiden lailla rohkeaan oppimiseen, tekemisen iloon ja reiluun asenteeseen.
”Opiskelin vuonna 2019 Laurea-ammattikorkeakoulussa, kun Tuudo otettiin siellä käyttöön. Ajattelin, että tämä onkin näppärä palvelu. Sisältää kaiken, mitä opiskelija tarvitsee”, toteaa Salpauksen tietohallintopalveluiden IT-koordinaattori Samuli Markkola. ”Aloin selvittää, voisiko Tuudosta olla apua meille myös Salpauksessa. Otimme yhteyttä Tuudoon, mutta silloin palvelu oli saatavilla pelkästään korkeakouluille.”
Aluksi Tuudon sai käyttöön vain korkeakouluissa, kunnes ajatus laajentamisesta alkoi itää. Päätös tapahtui lopulta vuonna 2021. Tuudon liiketoimintajohtaja Jasmin Junnelin perustelee Tuudon palvelulaajennusta kertyneellä kokemuksella. ”Aloitimme Oulun yliopistosta korkea-asteelta, joka oli meille tuttu toimintaympäristö. Kun olimme keränneet kokemusta, totesimme, että Tuudon palvelun voi laajentaa myös 2. asteelle.”
Niinpä Tuudo otti yhteyttä Salpaukseen ja Markkolaan. Vastaanotto oli positiivinen. ”Teimme Salpauksessa paljon kartoitusta siitä, mitä palveluita opiskelijamme eniten arjessaan tarvitsivat. Haastatteluissa selvisi, että tarpeet olivat hyvin samanlaiset kuin korkeakouluopiskelijoillakin. Aloimme kuitenkin keskustella siitä, kuinka valtavasti paperisten opiskelijatunnisteiden tulostaminen työllistää opintotoimistoja.”
Salpauksen opiskelijahallintopalveluiden suunnittelija Nina Aven on Markkolan kanssa samoilla linjoilla. ”Halusimme paperisen opiskelijakortin pois käytöstä helpottaaksemme opintosihteerien työtä. Tuudon sähköinen opiskelijatunniste vastasi hyvin tarpeisiimme.”
Nyt Salpauksen opiskelijoiden ei tarvitse enää noutaa paperista opiskelijakorttia opintotoimistosta vaan riittää, että he kirjautuvat sisään Salpauksen Tuudoon oppilaitoksen tunnuksilla. Opiskelijat hyödyntävät tunnistetta muun muassa ruokalassa asioidessaan; ennen Tuudoa ruokalassa piti vilauttaa fyysistä Kela-korttia. Tuudon opiskelijatunnisteella saa opinto-oikeudesta riippuen myös muita etuja, kuten alennuksia VR:n ja Matkahuollon palveluissa.
Säästettyjä resursseja ja toimivaa yhteistyötä
Markkolan tehtäviin kuuluu Salpauksen tietohallinnon asiakaspalvelun jatkuva kehittäminen, ja hän kiinnostui siksi Tuudosta. ”On kiva tuoda uusia juttuja opiskelijoille. Keskustelussa oli meiltä mukana useampi henkilö, ja tietohallintojohtaja hoksasi opiskelijatunnisteen tärkeyden.”
Vaikka Koulutuskeskus Salpaus otti Tuudon käyttöön puhtaasti palvelun laadun parantamiseksi, on hyötyä saatu myös tärkeiden resurssien vapautumisesta. ”Laskettiin, että opintotoimistojen manuaalinen leikkaa-liimaa -työskentely työllisti paljon. Nyt työaikaa on vapautunut oleellisempaan.”
Myös Tuudon osaaminen järjestelmäintegraatioiden suhteen vakuutti Markkolan. ”Luotimme, että tarvittavien integraatioiden toteutus onnistuu, eikä vaadi valtavia ponnistuksia meidän puoleltamme. Implementaatio on ollut näkökulmastamme kevyt ja roolimme pieni. Valitsimme Tuudon myös siksi, koska se mahdollistaa halutessamme paljon muitakin palveluita kuin pelkän sähköisen opiskelijatunnisteen.”
Markkola kertoo, että yhteistyö Tuudon kanssa on sujunut erinomaisesti ja kokemus on ollut todella positiivinen. ”Itselläni ei ole mitään valittamista. Tuudon henkilökunta on ollut tosi mahtavaa, ystävällistä ja joustavaa. Olemme uskaltaneet pyytää ja kysyä, eikä ole tarvinnut olla heti latomassa lisää rahaa pöytään.” Samaa mieltä on myös Aven: ”Tuudo on opiskelijaystävällinen, helppokäyttöinen ja toiminnot vastaavat sitä mitä toivoimmekin.”
Salpaus ei jää ainoaksi Tuudoa käyttäväksi toisen asteen oppilaitokseksi. Kuluvan vuoden aikana Tuudo tullaan ottamaan käyttöön myös Business College Helsingissä.
Lisätietoja
Tuudo 2. asteelle
Jasmin Junnelin
jasmin.junnelin(a)tuudo.fi
050 464 0104
www.tuudo.fi/oppilaitoksille
Koulutuskeskus Salpaus
Samuli Markkola
samuli.markkola(a)salpaus.fi
044 708 0571
www.salpaus.fi
Lue lisää Tuudon käyttöönotosta Salpauksen nettisivuilta